Yelgo Digital: 3 recente ontwikkelingen binnen de online marketing

Maarten is sinds augustus een Yelgo Digital en heeft al verschillende klussen gedaan bij meerdere bedrijven. Hij is als Yelgo Digital nu aan het werk bij Regts als Online Marketeer. Regts is een groothandel gespecialiseerd in de verkoop van ijzerwaren, bouwmaterialen en gereedschappen. Deze week vertelt hij over 3 recente ontwikkelingen in zijn vakgebied.


Als online marketeer bij Regts in Sneek probeer ik zoveel mogelijk op de hoogte te zijn van ontwikkelingen in mijn vakgebied. Zowel op het gebied van gereedschappen en bouwmaterialen, als online marketing in zijn geheel. Omdat gereedschap en bouwmaterialen in dit geval niet relevant zijn, wil ik het hebben over 3 ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

TV versus Internet

Internet haalt televisie in. Voor mij is dit geen verrassing. Ik kijk alleen naar Wie Is De Mol en Expeditie Robinson en dan vaak ook nog online. Formule 1 is eigenlijk het enige dat ik zoveel mogelijk real-time op tv volg. Verder haal ik al mijn nieuws en entertainment van het internet. Blijkbaar wordt dit voor steeds meer mensen de norm. Volgens een onderzoek van mediabureau Zenith gaat dit jaar de tijd die we besteden op internet, voor het eerst in de geschiedenis, voorbij aan de tijd de we besteden aan het kijken van tv. En deze lijn lijkt alleen maar door te zetten.

Doordat men steeds meer online kijkt en/of on demand, betekent dit ontzettend veel kansen om gericht te adverteren onder je doelgroepen. Doordat de advertenties pas getoond worden na een actie van de gebruiker, heb je de volle aandacht.

Online (live) video

Dat video al jaren een opmars maakt op internet lijkt me duidelijk. Maar als je kijkt naar de cijfers daarachter, dan wordt pas duidelijk op welke schaal dat gebeurt. Er wordt vandaag de dag in 24 uur meer videocontent de wereld ingestuurd dan in 1950 tot 1960 gezamenlijk. Ook voorspelt een
recente studie van Cisco dat 80% van het internetverkeer wereldwijd dit jaar om het afspelen van videocontent zal gaan.

Deze tabel geeft de groei van online video in Petabytes weer, van de afgelopen 5 jaar. Om dit ook weer even in context te plaatsen; als 1 persoon alle videocontent van één maand in 2019 wil bekijken heeft deze daar 5 miljoen jaar (!) voor nodig.

Social media (integratie)

In 2019 zijn er meer dan 3,2 miljard mensen die actief gebruik maken van social media. In Nederland zijn dit er zo’n 11,5 miljoen. Daarbij zijn Facebook, YouTube, LinkedIn en Instagram het meest populair. Wat vooral opvalt is dat Twitter en Facebook flink aan het dalen zijn. Vooral de jongere generatie laat Facebook links liggen. Dit wil niet zeggen dat Facebook niet meer interessant is als platform. Alleen de gemiddelde leeftijd van de gebruiker stijgt. Waar iedereen rond 2009 vertrok van Hyves naar Facebook, lijkt nu hetzelfde te gebeuren met Facebook en Instagram.

Ook een interessante stijger is Pinterest. Dit platform zit dit jaar al op 3,5 miljoen gebruikers in Nederland. Waar je bij Facebook kunt zien wat je hebt gedaan en bij Instagram wat je aan het doen bent, krijg je bij Pinterest een indruk van wat de gebruiker van plan is te gaan doen. Vakantie? Bordje aanmaken. Nieuwe keuken? Bordje aanmaken. Verjaardag van de kleine? Bordje aanmaken. Tel daarbij op dat Pinterest dit jaar advertising wil lanceren in Nederland en de argumenten om een bedrijfsaccount aan te maken zijn compleet.

Welk platform je kiest is natuurlijk afhankelijk van je doelgroep. Maar één ding is zeker; zit je als bedrijf niet op social media, dan tel je niet mee. Natuurlijk zijn er veel meer ontwikkelingen en kansen op dit gebied, maar dit zijn 3 dingen waarvan ik vind dat iedereen die iets doet op het gebied van online marketing zich van bewust moet zijn. Of je nu ZZP’er bent of een groot bedrijf hebt, de kansen liggen online, je hoeft ze alleen maar te grijpen!

Meer weten?

Zie jij om je heen steeds meer kansen op het gebied van online marketing, maar vind je het lastig om dit binnen je eigen business toe te passen? Denk er dan eens aan om een Online Marketeer via Yelgo in te zetten.
Wil je graag meer weten?

Laat het ons weten!