‘Er leiden meerdere wegen naar Rome, maar ik help graag met het ontdekken van een eigen route.’

Een Yelgo Digital versterkt met acht jaar ondernemerservaring, expertise op het gebied van merkpositionering én een carrière als business coach: zomaar een voorbeeld van een match binnen ons Development Program. Yelgo Digitals worden namelijk allemaal gecoacht door specialisten die hun strepen verdiend hebben in de online wereld. Waarom? Zodat hun ambities en kwaliteiten gecombineerd worden met een frisse blik en één-op-ééngesprekken met een ervaren klankbord. Zo werken ze samen aan de persoonlijke leerdoelen, terwijl dit direct aansluit op een concreet vraagstuk binnen jouw organisatie. Een win-winsituatie dus. Een van de coaches is Jessica Tuinman-Kuiken. Trotse eigenaresse van Marketing Crew en Vruit en bestuurslid bij sc Heerenveen Vrouwen. We vroegen haar waarom het Development Program zo belangrijk is.

Vanaf de zijlijn helpen zodat ze zelf aan het roer staan

‘Het coachingtraject kun je het beste zien als een extra stukje maatwerk. Zowel voor de Digital als de opdrachtgever. Nadat je als Digital start met een opdracht merk je namelijk al snel waar de uitdagingen zitten: wat wil jij leren, wat heeft je opdrachtgever nodig en welke kennis moet je hiervoor hebben? Deze punten verwerk je in één concreet leerdoel en Yelgo koppelt je vervolgens aan een expert. En dat kan ik zijn dus. Als coach ga ik dan met hun aan de slag. Ik kom persoonlijk langs om samen te kijken naar het leerdoel en hoe we de komende 12 weken inzetten. Om de Digital te helpen, maar ook te zorgen dat de opdrachtgever er iets aan heeft. Hoe dit eruitziet? Dat verschilt natuurlijk. Gelukkig is dit niet in beton gegoten, want elk persoon is anders. Ik kijk altijd per individu hoe ik iemand het beste kan begeleiden; wat heeft diegene nodig, welke skills zijn er en natuurlijk wat het vraagstuk vanuit de organisatie is. Zo zorg ik altijd dat ze zelf ontdekken hoe ze iets op hun eigen manier kunnen doen. Ik geef ze de handvatten om iets zelf aan te vliegen, dan kunnen ze het daarna ook zonder mij.’

Een merk positioneren en als één stem naar buiten brengen

‘Voor Yelgo heb ik onder andere Renske begeleid. Bij haar opdrachtgever INDI ging zij aan de slag met het positioneren van hun merk en het vaststellen van de tone-of-voice. Als je voor het gemak een organisatie even vergelijkt met een koor, dan komt het op het volgende neer: wanneer iedereen op de juiste manier zingt klinkt het fantastisch, maar wanneer iedereen maar iets doet wordt het een puinhoop. Dit geldt ook voor INDI, ook zij moeten als één stem naar buiten komen. Spreken we mensen bijvoorbeeld aan met ‘u’ of ‘je’ en schrijven we persoonlijk of juist formeel? Hoe dit er precies uitziet kon Renske natuurlijk niet alleen bepalen, daar had ze de hele organisatie voor nodig. In dit traject liep ze tegen een aantal dingen aan. Daarom zocht ik haar op bij INDI. Samen maakten we vervolgens een concreet plan van aanpak en hielp ik haar bijvoorbeeld met het organiseren van een interne sessie. Op basis hiervan ontwikkelde zij een concrete tone-of-voicekaart voor iedereen die communiceert vanuit het merk INDI. Grappig om te zien is dan dat uiteindelijk vooral het aanvliegen van de opdracht een uitdaging lijkt, terwijl de uitvoering juist heel soepel verliep. Soms moet je iemand net even iets zekerder maken van wat hij of zij doet!’

Ik vind expert een jeukwoord, maar ik heb wel mijn meters gemaakt

‘Ik vind het heel tof dat Yelgo mij hiervoor heeft benaderd. Bijdragen aan de ontwikkeling van anderen is iets dat ik binnen mijn eigen organisaties ook superleuk vind. Of de manier waarop ik dat doe uniek is? Dat weet ik niet. Ik zorg in ieder geval dat het niet heel standaard is. Ik ben groot fan van Big Five For Life en Stephan Covey, oftewel niet iets voorkauwen, maar mensen in hun eigen kracht zetten. Iemand moet het uiteindelijk toch zelf doen. Er zelf over nadenken. Er leiden meerdere wegen naar Rome, ik heb al wat meters gemaakt, maar ik vind het mooi als iemand zijn eigen route ontdekt. Als ik dan kan zorgen dat ze hun krachten leren kennen en op een positieve manier beter worden, dan is mijn doel bereikt. Zo doe ik dat ook bij mijn eigen medewerkers. Het leuke aan Yelgo Digitals is overigens dat ik er iets minder dicht opsta. Ik heb nog geen vooroordelen en kan vanaf de zijlijn altijd de juiste adviezen geven!’

Development Program valt binnen het tarief

‘Het mooie aan het Development Program is dat het niet alleen de Yelgo Digitals helpt met stappen zetten, maar dat het ook praktisch toepasbaar is bij de organisatie waar ze werken. Waar je tijdens een opleiding je leerdoelen verbindt aan een business case zet je ze nu direct in voor een actueel vraagstuk. Dat is tof want je ontwikkelt je niet alleen, jij en je opdrachtgever zien ook meteen je waarde.’