Het belang van een sterk employer brand in een krappe arbeidsmarkt

De krapte op de arbeidsmarkt is voor iedereen voelbaar. Ook bij Yelgo merken we dit bij onze opdrachtgevers. Een sterk employer brand kan nieuw talent naar een organisatie trekken, maar hoe bouw je een sterk employer brand op? Wendy Nordemann is specialist arbeidsmarktcommunicatie. Tijdens haar werk ziet zij veel bedrijven die worstelen met het verbeteren van hun employer brand. Door de krapte op de arbeidsmarkt willen veel bedrijven hun employer brand verbeteren, maar dit is niet altijd even makkelijk. We spraken met Wendy over het belang van employer branding en hoe je hier als bedrijf mee aan de slag kunt gaan.

Wat is employer branding?

Volgens Wendy is employer branding niet alleen wat je extern uitstraalt, maar ook juist wat je binnen de organisatie waar maakt. ‘Je kunt wel uitdragen dat je ontzettend flexibel bent als werkgever, of dat je bijvoorbeeld veel opleidingsmogelijkheden biedt, maar zo lang je dit in de organisatie niet in de praktijk brengt doet dit afbreuk aan je employer brand. Een belangrijk onderdeel van je employer brand is hoe je huidige en oud medewerkers het bedrijf ervaren. Als zij voelen dat wat de organisatie uitstraalt naar buiten ook aan de binnenkant klopt is de kans veel groter dat ze ambassadeur worden van het bedrijf.’

Wendy Nordemann
Wendy Nordemann

Het belang van employer branding

Een sterk employer brand maakt een organisatie aantrekkelijk voor werknemers. Zeker in een wereld waar werken steeds meer draait om geluk en balans, in plaats van veel geld verdienen, is het belangrijk om te werken aan een uitstraling die past bij de organisatie. Mensen willen namelijk werken voor een organisatie waarmee ze zich kunnen identificeren. Daarom is het enorm belangrijk dat je een imago opbouwt wat past bij de organisatie. Is je imago heel anders dan de realiteit? Dan kunnen nieuwe werknemers zich niet op hun plek voelen en zullen ze sneller afscheid nemen van een functie.

Maar ook voor de interne organisatie is een sterk employer brand van belang. Wanneer medewerkers tevreden zijn en zich gewaardeerd voelen zullen ze hart voor de zaak hebben. Wendy geeft aan, ‘Er zijn een aantal elementen die voor het imago van ieder bedrijf belangrijk zijn. De werksfeer is daar één van, maar ook de investering van het bedrijf in de medewerkers weegt zwaar. Een werkgever moet zijn best doen om een team goed te leren kennen en genoeg ontwikkelingsmogelijkheden bieden. Dan voelen medewerkers zich gewaardeerd en is de kans groter dat ze dit uitdragen. Het persoonlijke netwerk is voor veel mensen nog steeds de belangrijkste bron bij het vinden van een nieuwe baan, daarom is het belangrijk dat je medewerkers ambassadeur worden van je bedrijf.’

Hoe pas je employer branding toe in een organisatie?

We weten nu wat employer branding inhoudt en waarom het belangrijk is voor iedere organisatie, maar hoe pak je dit in de praktijk aan? ‘Begin altijd met een nulmeting, een kwantitatief en kwalitatief imago onderzoek binnen en buiten je organisatie. Hoe kijken medewerkers en anderen tegen het bedrijf aan en wat is hun ervaring met de organisatie?’, zegt Wendy. ‘Van daaruit volgt een EVP, Employer Value Propostion, daarna kun je aan de slag met het maken van een employer brand strategie. Hier kan het aanhaken van een specialist heel waardevol in zijn. Bij veel organisaties zie je dat de recruiters eigenlijk niet genoeg kennis hebben van arbeidsmarktcommunicatie. Ze kiezen voor standaard inzet van jobboards of gaan voor dure campagnes onder genoeg kennis van de doelgroep en de juiste toon in de campagne zal het nooit optimaal effect hebben. Door een specialist te laten meedenken over je employer branding strategie kun je deze campagnes veel efficiënter insteken en haal je relevantere kandidaten binnen.’

In een employer branding strategie komen verschillende aspecten aan bod. De onderscheidende waarde van de organisatie, maar ook het sollicitatieproces en de insteek van wervingscampagnes worden uitgewerkt. Kennis over arbeidsmarktcommunicatie is hierbij essentieel, iets wat een (tijdelijke) specialist erg goed in een organisatie kan brengen. Maar er zijn meer manieren om de kennis over arbeidsmarktcommunicatie in de organisatie te brengen, bijvoorbeeld door workshops en trainingen voor recruiters. Als recruiter richt je je op de actieve zoeker, maar de grootste groep is wel de latente baanzoeker die je in eerste instantie moet weten te boeien voor de organisatie.

Employer branding als de oplossing voor jouw personeelsprobleem?

‘Employer branding is een lange termijn strategie. Je zult merken dat het veranderen van het imago van een organisatie niet van de een op de andere dag gedaan is. Het verbeteren van de employer branding is dan ook een investering in de toekomst.’, zegt Wendy. Aan de slag gaan met employer branding binnen jouw organisatie zal dus wellicht niet je huidige personeelsprobleem direct oplossen, maar het biedt wel perspectief voor de toekomst. Het vergroten van kennis over arbeidsmarktcommunicatie bij recruiters binnen een organisatie is in ieder geval een belangrijke stap naar efficiëntere en effectievere wervingscampagnes.

Het laatste advies van Wendy? ‘Wacht niet met het aanpakken van je employer brand tot de markt verandert en je het écht hard nodig hebt, maar investeer nu zodat je op de toekomst bent voorbereid. Veel bedrijven vinden het moeilijk om te investeren in iets wat je niet direct terugziet, maar een sterk employer brand betaalt zich altijd terug.’

Wendy Nordemann is adviseur arbeidsmarktcommunicatie. Momenteel werkt ze parttime voor LVNL aan de arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Hiernaast helpt Wendy als ZZP’er bedrijven met het verbeteren en inrichten van de arbeidsmarktcommunicatie.