Digital aan het woord: Hans Uffen is freelance advertiser bij Zacht Gras

Hij is freelance advertising specialist en zet zich ook nog eens in voor een goed doel met een sportief tintje! Hans Uffen werkt als Yelgo Digital bij Zacht Gras. Hij vertelt ons waarom hij is gestart als freelancer, wat zijn grootste uitdaging was en hoe zijn werk bij Zacht Gras eruit ziet.

Hoe ben je gestart als freelancer?

Ik heb voor verschillende online agencies gewerkt als consultant. Na zoveel jaar ervaring als consultant leek het me een mooi moment om voor mezelf te beginnen. Inmiddels is dit bijna 4 jaar geleden, vlak voor de coronapandemie uitbrak ging ik als freelancer aan de slag. Het leuke aan werken als freelancer is de vrijheid die je hebt om zelf je werkzaamheden in te vullen. Mijn focus ligt nog steeds op advertising, maar afhankelijk van de vraag die een klant heeft kan ik ook op andere vlakken een oplossing bieden.

Wat vond je de grootste uitdaging toen je startte als freelancer?

Toen ik begon vond ik het vooral spannend of het zou lukken om snel genoeg klanten te krijgen. Dit is ook de reden dat ik in contact kwam met Yelgo. We hebben een oriënterend gesprek gevoerd in mijn eerste dagen als freelancer. Ondertussen liep mijn agenda toch al snel vol met andere opdrachten, en in eerste instantie ging ik dus niet via Yelgo aan de slag.

Je werkt via Yelgo bij Zacht Gras, hoe is deze opdracht tot stand gekomen?

In 2022 heb ik veel tijd gestoken in het organiseren van en trainen voor een fietsreis naar Roemenië. Hierdoor heb ik minder projecten gedaan. Toen de fietsreis voorbij was ben ik langzaam weer opzoek gegaan naar nieuwe projecten en heb daarvoor Yelgo benaderd. Toen ging het heel snel: op maandag hadden we een gesprek, en op woensdag later die week kwam de perfecte opdracht voor mij binnen bij Yelgo. Zacht Gras zocht een senior advertiser. Zo ging ik met hen in gesprek en er was een klik!

Hoe ziet je opdracht bij Zacht Gras eruit?

Zacht Gras is een marketing agency. Ze hebben medewerkers die zich specialiseren in verschillende marketingdisciplines en zochten iemand die hen kon ondersteunen op het gebied van advertising. In eerste instantie begon de opdracht dus als één dag per week. Maar inmiddels is dit gegroeid naar twee dagen per week.

Ik vind het leuke aan de opdracht dat je toch weer een beetje onderdeel bent van een agency. In een groter bedrijf waar meer mensen werken met kennis van marketing blijf je goed op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied. Ook is het een jong bedrijf, de meeste collega’s zijn tussen de 20 en 28 jaar oud. Zelf ben ik 40, dus dit houdt mij ook fris en scherp!

Je vertelde over een fietsreis naar Roemenië, wat is het verhaal hier achter precies?

Dit begon eigenlijk als een sportieve uitdaging. Met vier mensen wilden we naar Roemenië fietsen. Al snel ontstond het idee om hier een goed doel aan te koppelen, en dit hebben we gedaan. Mensen konden onze sportieve actie sponsoren en van het opgehaalde geld hebben we huizen gebouwd in Roemenië voor Roma gezinnen. Sommige van deze gezinnen woonden hiervoor in onvoorstelbare omstandigheden. En dat terwijl het zo relatief dicht bij ons is, een land waar we alles hebben. In totaal hebben we 1.600 kilometer gefietst verdeeld over 17 dagen en haalden we met deze actie €18.000 op.

Vanaf februari ben ik ook betrokken bij het bestuur van de stichting. De stichting richt zich niet alleen op het bouwen van huizen, maar in het voorzien van alle hulp die mensen in deze regio nodig hebben.

Ben jij ook freelancer en wil je in contact komen met nieuwe opdrachtgevers? Yelgo heeft volop freelance opdrachten beschikbaar! Ben jij ook freelancer binnen IT, Development of Marketing en heb jij ruimte voor een nieuwe opdracht? We gaan graag met je in gesprek om jouw wensen te bespreken. Neem contact op met één van onze consultants via 0512 – 24 60 00