10 tips om een digital ninja te worden

Marco online marketeer

Marco is sinds september een Yelgo Digital. Hij is nu als Online Marketeer aan het werk bij FritsJurgens. Dit bedrijf is gespecialiseerd in de verkoop en productie van kwalitatief hoogwaardige en innovatieve deursystemen. Deze week vertelt Marco hoe hij in de wereld van online marketing terecht is gekomen en hoe hij in al die jaren is uitgegroeid tot all-round digital ninja. Sta jij op het punt om je verder door te ontwikkelen als Online Marketeer? Dan mag je zijn persoonlijke verhaal en de 10 tips om een digital ninja te worden zeker niet missen!

Met de paplepel

Als ik terugkijk naar hoe sommige dingen zijn gelopen dan denk ik; het heeft ook echt zo moeten zijn. Mijn vader richtte 10 jaar geleden zijn eerste eigen bedrijf op. Het was een affiliate marketing website, gericht op online casino’s. Destijds waren de termen die hij noemde voor mij nog een vaag begrip. Tot ik in 2011 begon met de opleiding Commerciële Economie, nadat mijn interesse voor marketing was aangewakkerd. Al gauw werd ik een sparringpartner voor mijn vader en leerde ik hoe het veilingsysteem van Google en Bing ads werkte. Ook keek ik voorzichtig mee in Google Analytics en zag ik zijn account groeien.

Toen het feest écht begon

In 2016 heb ik, een jaar na het afronden van mijn studie, met doorzettingsvermogen en een beetje geluk de functie Social Media Manager in het ATLAS Theater van Emmen weten te bemachtigen. De stages vanuit mijn opleiding hadden betrekking op social media, en dat sprak de manager van ATLAS theater wel aan. Met 140 voorstellingen per jaar, waarvan iedere voorstelling een eigen doelgroep en fanbase had, was het een geweldige uitdaging op het gebied van social media.

Het was o.a. mijn taak om per voorstelling de juiste doelgroep te vinden via social media. Sindsdien ben ik fan geworden van de kracht van (paid) social media. Echt alles eraan vond ik interessant. Denk aan het opstellen van een contentkalender, schrijven van pakkende teksten en beleid bedenken over hoe je met reacties van bezoekers omgaat. Daarnaast moest ik de juiste doelgroepen creëren op basis van interesses, demografische
gegevens en data vanuit de Facebookpixel. Ik had al vrij snel een data-gedreven mentality ontwikkeld, waarmee ik als een ware ninja met laser precisie probeerde de meest relevante bezoekers te vinden. Voor een knaak op de eerste rang! Deze mindset heeft ervoor gezorgd dat ook later in mijn carrière goede resultaten werden bereikt.

Honger naar meer…

ATLAS Theater en de marketingafdeling van WILDLAND zaten bij elkaar in één kantoorruimte. Daar zag ik kansen. Ik kon steeds vaker met de Online Campagne Manager van WILDLANDS meekijken hoe grootschalige campagnes in Google Ads werden ingericht en geoptimaliseerd. Ook kreeg ik steeds meer gevoel bij Google Analytics en het interpreteren van de data vanuit de social media.

De stroomversnelling

Eind 2017 kwam ik in een echte stroomversnelling terecht. Ik werd aangenomen als Online Marketing Specialist bij Webba, een partij die webshops en websites bouwt. Ze kregen vanuit hun klantenbestand steeds vaker de vraag naar online marketing diensten. Ik werd als eerste Online Specialist aangenomen om de boel op te tuigen.
Dit was echter een flinke uitdaging, want zoveel kennis had ik nog helemaal niet. En dat heb ik geweten. Vanaf dag één kreeg ik vijf accounts toegewezen met verschillend producten of diensten.
Ik wist relatief nog weinig. Alle vragen, verzoeken, taken, termen en strategieën die overdag aan mij voorbij gingen, zocht ik in de avonduren uit. Wat betekent het, wat kan het, wat doet het etc. Ik werkte in principe zo’n 60 uur per week! De eerste maanden waren dus ook pittig met een
leercurve die bijna stijl omhoog ging.

Vruchten plukken

Na een jaar had ik mijn klantenbestand van vijf klanten uitgebreid naar 20 tot 25 kleine tot middelgrote klanten. Wilde een klant beter gevonden worden in Google? Dan deed ik zoekwoorden onderzoek en schreef ik SEO-pagina’s. Wilde iemand search of shopping adverteren in Google? Ik richtte de benodigde accounts in en lanceerde de SEA campagnes. Wilde iemand nieuwe klanten vinden? Ik overtuigde ze van de kracht van social media en zorgde voor nieuw relevant verkeer. Ik werd steeds beter in SEO, SEA en social media, maar belangrijker nog: ik leerde deze kanalen zó in te zetten dat ze elkaar versterkten. Hoewel ik slechts één jaar bij Webba ben gebleven, heb ik in dit jaar meer geleerd dan tijdens mijn volledige HBO-studie. En dit op de moeilijke manier. Je kunt je namelijk misschien voorstellen dat het pittig is om knallende resultaten te behalen voor klanten met lage budgetten en weinig geduld. Vaak moest ik ook opboksen tegen spelers met immense budgetten. Learn the hard way!

Next stop: Online Specialist via Yelgo

Op een dag kreeg ik via Gwendy van Yelgo het bericht dat een opdrachtgever in Kolham op zoek was naar een online specialist die SEO, SEA en Social Media beheerst. FritsJurgens is de organisatie waar ik dankzij Yelgo terecht ben gekomen. Ik was na een kort bezoekje op de website vrijwel meteen verkocht. Ik wist het zeker: dit is de perfecte volgende stap! Van zeer divers klantenbestand naar één account. 40 uur per week de tijd om alle facetten van online marketing tot in de puntjes te
perfectioneren. Alles wat ik in het jaar daarvoor ’the hard way’ heb geleerd, kwam 200% tot zijn recht bij FritsJurgens. Ze bieden een uniek product in het hoge-prijssegment, waar de doelgroep al van begint te watertanden, zonder dat er überhaupt nog een marketing inspanning wordt gedaan.

10 tips om een digital ninja te worden

Hoe word je nou een echte digital ninja op het gebied van SEO, SEA en social media? Ik geef je 10 tips waarvan ik denk dat het je gaat helpen om verder te komen:

  1. Bekijk alle acties door een bril met relevantiefilter
  2. Laat je leiden door de data, maar durf ook risico’s te nemen wanneer er geen data beschikbaar is
  3. Pak alle kansen die je krijgt om te experimenteren met SEO, SEA en social media marketing
  4. Test, testen en nog meer testen. Meten is weten, gissen is missen. Zo weet je wat werkt en wat niet werkt. Vervolgens doe je meer van wat werkt en minder van wat niet werkt. Dit is altijd mijn vuistregel geweest
  5. Word lid van Facebookgroepen zoals: SEObenelux, Facebook Ad Hack, Facebook Ad Ninja’s
  6. Zorg dat je een eigen website hebt waarmee je dingen kunt uitproberen
  7. Volg Brian Dean op LinkedIn
  8. Volg Neil Patel op LinkedIn
  9. Woon congressen en beurzen bij
  10. Maak van scoren je hobby

“Wanneer je online marketing ’the hard way’ leert, sta je versteld van de successen die je behaalt, wanneer je voor een bedrijf werkt met een ijzersterk product en verhaal”, aldus digital ninja Marco.

Meer weten?

Heb jij vragen voor Marco over zijn loopbaan of wil jij net als Marco aan de slag als Online Marketeer? Wij maken graag kennis met je!

Laat het ons weten!

Yelgo updates
Bekijk alle updates
Kunnen we je helpen?