Yelgo Digital Anjo, SEA-specialist

Nederland in beweging krijgen, dat is het doel van het platform van een grote zorgverzekeraar waar Anjo de afgelopen maanden werkzaam was. Een ambitieuze missie waar veel online marketingwerkzaamheden bij komen kijken. Want om Nederland te bereiken moet je goed zichtbaar zijn als organisatie. En dan moet je de doelgroep ook nog eens stimuleren om zich in te schrijven bij het platform. Een mooie uitdaging waar Anjo haar expertise van Google Ads en Google Analytics goed kon inzetten.

Anjo de Jong

Fit worden en tegelijkertijd beloningen ontvangen

Gedurende vier maanden heeft Anjo een performance marketeer vervangen die met zwangerschapsverlof was. Samen met het marketingteam, bestaande uit e-mailmarketeers, content marketeers, communicatiespecialisten en performance marketeers, zorgen ze ervoor om Nederland in beweging te krijgen. Een opdracht waar veel doelstellingen aan verbonden zijn. Niet alleen voor het team, maar ook voor de mensen die fitter willen worden. Als je je inschrijft bij het platform krijg je namelijk wekelijks doelen die je moet behalen. Door dit bij te houden met de fitnessapp Strava of een andere activity tracker kun je aantonen dat je dit doel behaald hebt. Is dit gelukt? Dan krijg je een voucher met een bepaalde waarde voor verschillende webshops, dit verschilt per week. Zo kun je dus elke week een leuke kortingsbon ontvangen. Wie wil dat nou niet?

Performance marketing

Google Ads, Microsoft Ads (voorheen Bing) en Google Analytics, dagelijkse activiteiten waar Anjo zich mee bezighoudt. Zo ook bij de zorgverzekeraar, in de functie van Performance Marketeer. “Microsoft Ads heb ik grotendeels zelf opgezet voor het platform van de zorgverzekeraar. Op deze zoekmachine zoekt namelijk acht procent van de doelgroep op, en dit is alleen nog maar via de desktop. Naast Google dus ook een belangrijke zoekmachine. Door verschillende advertenties op Bing en Google te plaatsen creëer je meer zichtbaarheid. En in Google Analytics houd ik bij welke advertenties goed gaan, maar ook welke pagina’s van de website goed worden bezocht. Ook kun je op die manier achterhalen van welke bron de bezoekers komen of waar mensen afhaken bij het inschrijven.”
“Een andere tool die ik veel gebruik is Hotjar, een programma met verschillende functionaliteiten. Zo kun je door middel van heatmaps kijken waar bezoekers vaak op klikken. Hoe groter en feller de kleur, hoe vaker ze op dezelfde plek klikken. Maar ook de bewegingen van de muis kunnen achterhaald worden. Daarnaast kun je zien wat echte conversiekillers zijn. Dit kan onder andere door te meten hoe lang mensen bezig zijn met het invullen van een formulier of waarom ze zonder het formulier te verzenden, je pagina verlaten.”

Google en Microsoft Ads

“Tijdens mijn periode bij de zorgverzekeraar hebben we de advertenties op Google en Bing een andere richting gegeven. Voorheen stonden de voordelen van het gezonder leven centraal, waar je natuurlijk ook al een grote doelgroep mee bereikt. Maar om nog een andere doelgroep te bereiken hebben we advertenties ingericht op de voordelen van het behalen van je doelen, de vouchers dus. Beide advertenties draaien nu, één vanuit intrinsieke motivatie en één vanuit extrinsieke motivatie. Op die manier kun je kijken welke advertentie het beste werkt. De gegevens die uit deze campagnes kwamen hield ik bij in een dashboard. Hier kun je alle resultaten, zoals bijvoorbeeld het aantal bezoekers, kliks of het bounce-percentage, bijhouden in een overzichtelijke weergave die het hele team begrijpt.”

Bezige bij

“Om mijn kennis zoveel mogelijk te verbreden werk ik nog één dag bij een online marketingbureau en De Jong Optiek in Wolvega. Bij het bureau verzorg ik ook de Google Ads en Google Analytics voor meerdere opdrachtgevers. Ook geef ik hierover trainingen aan het team om hun kennis over deze onderwerpen bij te spijkeren. De Jong Optiek is het bedrijf van mijn ouders en hier heb ik de Google Ads en Analytics volledig voor ingericht. Dit houd ik elke week bij en kan ik volledig naar mijn wensen inrichten. Soms is het lastig om in te schatten hoever je kennis is, maar door mijn ervaringen weet ik vrij veel over Google Ads, Microsoft Ads, en Google Analytics. Dat ik dit grotendeels zelf kon opzetten bij het platform van de zorgverzekeraar is een bevestiging voor mij dat mijn kennis op een hoog niveau zit. Daardoor is het marketingbureau die de zorgverzekeraar inhuurde overbodig geworden en mag ik ze nu nog één dag ondersteunen met mijn expertise. Hiermee wil ik andere organisaties ook heel graag verder helpen.

Meer weten en kennismaken?

Ben jij als organisatie op zoek naar een Yelgo Digital die alles weet over Google Ads, MIcrosoft Ads en Google Analytics? Anjo stelt zich graag aan je voor tijdens een persoonlijke kennismaking en wie weet kan ze jouw organisatie naar een hoger online niveau tillen!

 

 

 

Ik wil kennismaken!