Waarom een online marketeer een must is binnen je business

Data, data en nog eens data

Het is natuurlijk niks nieuws, wanneer we vertellen dat internet de laatste jaren een grote rol speelt bij het zichtbaar maken van je (online) business. Afhankelijk van de omvang van een organisatie, is het belangrijk om een goed multi-disciplinair team te hebben. Denk hierbij aan een Online Strateeg, Content Marketeer, Grafisch Designer, SEO Marketeer, Front-end Developer, E-mail Marketeer en Social Media Manager. Wij begrijpen dat het niet voor iedere organisatie haalbaar of noodzakelijk is om iedere specialisatie in huis te hebben.

Een (allround) Online Marketeer is iemand die van iedere specialisatie beperkte kennis heeft, met vaak één of meerdere specialisaties. Gelukkig zien steeds meer organisaties in dat het in dienst hebben van een Online Marketeer een echte must is. Voorheen werd nog gedacht dat Online Marketeers enkel nodig waren bij online opererende ondernemingen. Tegenwoordig zien steeds meer Marketing Managers en founders/DGA’s in dat fact based marketing niet meer weg te denken is. De data liegt nooit en is altijd helder.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Wat doet een (allround) Online Marketeer in de basis nou eigenlijk?

Wanneer je goed om je heen kijkt, zie je dat binnen verschillende organisaties de taken van een (allround) Online Marketeer verschillen. Wij hebben de globale taken voor je opgesomd op junior, medior en senior niveau. Note: de taken geven een goed beeld, maar kunnen per organisatie verschillen.

Junior

  • Regelmatig interessante content op social media plaatsen en reageren/monitoren van de reacties op social media;
  • Periodiek een goede nieuwsbrief versturen + het managen van verzendlijsten;
  • De juiste inzet van basis SEO en SEA en het onderhouden daarvan;
  • Met regelmaat nieuwe content op het webplatform plaatsen.

Medior 

  • Het opzetten en optimaliseren van Google Ads campagnes;
  • Het analyseren en rapporteren van online statistieken;
  • SEO-strategieën bepalen en zoekwoordonderzoeken uitvoeren of aansturen;
  • Periodieke analyses maken op het gebied van lopende (ad) campagnes en websiteprestaties;
  • Opstellen contentkalenders en aansturen contentcreatie;
  • Retargeting campagnes opzetten.

Senior

  • Strategische plannen maken om het webplatform & customer journey te verbeteren;
  • SEO-strategieën bepalen en zoekwoordonderzoeken uitvoeren of aansturen;
  • Marketing campagnes bedenken en uitvoeren;
  • In de data duiken om conversie ratio’s te verbeteren;
  • Aansturen en leiding geven aan een team van online marketeers;
  • Adviseren directie en/of management op het gebied van online marketing + toelichting kunnen geven o.b.v. online statistieken.

Waarom is een Online Marketeer een must?

Vaak wordt er nogal onderschat hoeveel tijd het kost om online goed zichtbaar te zijn. Het probleem met online marketing is dat veel mensen denken het zelf wel ‘even’ te kunnen. Een uitspraak die we vaak horen is “de secretaresse/conciërge/stagiaire die plaatst wel eens een berichtje op social media”. Online marketing is natuurlijk veel meer dan dat.

Wat zijn nou daadwerkelijk de kansen die je goed kan benutten door een Online Marketeer in dienst te nemen? Een goede Online Marketeer stelt allereerst een online marketing strategie op. Alles wordt gedaan vanuit statistieken en data. Een Online Marketeer houdt zich constant bezig met het analyseren van de data om zo campagnes bij te stellen en/of te testen d.m.v. A/B-testing.

Verder heeft een Online Marketeer veel kennis op het gebied van SEA en SEO. Hoe worden webteksten zó geschreven dat pagina’s een goede zoekwoorddichtheid hebben en daarmee een hoge organische ranking in Google? Door de juiste teksten te (her)schrijven die het organisch goed doen, trek je meer mensen naar je website toe. Van deze mensen doet een bepaald percentage een actie in je voordeel. Denk bijvoorbeeld aan een aanvraag, aankoop of nieuwsbrief inschrijving. De conversie is waar het om gaat!
Hetzelfde geldt voor het maken van een periodieke nieuwsbrief. Hoe bouw je een verzendlijst op, wat doe je qua inhoud en frequentie? Dit zijn allemaal zaken waar een Online Marketeer vanaf weet.

Belangrijk om te weten is dat online marketing altijd een proces is van meten en bijsturen. Op deze manier zorg je ervoor dat alle online kanalen steeds beter ingezet kunnen worden en dat er maximale resultaten geboekt worden. Het werk van een Online Marketeer stopt dus nooit.

Wat heeft mijn business nodig?

Soms is het lastig om een goede inschatting te maken van wat je organisatie nou echt nodig heeft wat betreft online marketing. Voor sommige organisatie is een (allround) Online Marketeer het beste. Andere organisaties hebben juist een specialistische marketeer nodig, bijvoorbeeld op het gebied van content, social media of SEO/SEA. Onze Managing Consultants geven hierin altijd een goed advies, nadat ze een goed beeld hebben gekregen van de business waar het om gaat.

Meer informatie en bekijken profielen van Yelgo Digitals

Yelgo updates
Bekijk alle updates
Kunnen we je helpen?