Onze meest opvallende ontwikkelingen voor 2021

Om maar meteen met een open deur in huis te vallen: 2020 was een bijzonder jaar . Waar honderd jaar geleden gesproken werd van de ‘roaring twenties’ was ook de start van de twintiger jaren een eeuw later bewogen te noemen. Een jaar vol rake klappen, maar ook een enorme groei in digitale evenementen, online shopping en meer inzet van digitale kanalen. Kortom: sommige online spelers schakelden door naar de hoogste versnelling, terwijl logischerwijs veel bedrijven juist even aan de handrem trokken en zich niet op groei richtten, maar de focus verplaatsten naar stabiliteit. Nu, aan het begin van 2021 verandert stabiliteit in verbinding en uiteindelijk weer groeiperspectieven. En dat biedt online kansen. Want ook in 2021 groeit de digitale sector. Daarom zet Jan-Willem onze belangrijkste drie ontwikkelingen op een rij!

1: Meer focus op business intelligence en datagedreven werken

‘Bedrijven en ondernemers zoeken steeds meer naar grip op hun bedrijfsvoering. Steeds vaker werken organisaties data-gedreven. We willen keuzes onderbouwen, ook op het gebied van capaciteit onder andere door kritieke bedrijfsinformatie inzichtelijk te maken via business intelligence. De keuzes zijn op deze manier bewuster en meer op maat. Toch zijn veel organisaties nog zoekende in hoe ze dit moeten doen. Hierdoor gaat de behoefte aan specialisten op dit gebied nog harder groeien.’

2: Meer aanbod, maar juist krapte in specialisten

‘Veel sectoren zijn afgelopen jaar hard geraakt. Kunst, cultuur, leisure, maar ook bijvoorbeeld zzp’ers zoeken momenteel meer zekerheid door weer in loondienst aan de slag te gaan. Het gevolg hiervan is dat er meer aanbod ontstaat op de arbeidsmarkt. Terwijl aan de andere kant de krapte in specialistische, vaak technische, sectoren blijft. Om de juiste expertise binnen te halen is het daarom ontzettend belangrijk dat vacatures goed opgezet worden. Met (online) kennismakingsgesprekken, beoordelingsassessments en natuurlijk een vacaturetekst die de kandidaten met de juiste competenties aanspreekt.

Een hernieuwde manier van solliciteren; veel meer kennisinhoudelijk ingestoken en afgestemd op de gewenste rollen binnen specialismen. Hierbij is het dus steeds belangrijker dat je als organisatie al de juiste kennis ter beschikking hebt voor het goed opzetten van de procedure en het vinden van de perfecte match. Steeds vaker zie je daarom een hybride vorm van werving en het invullen van capaciteitsvraagstukken. Onderdelen van het wervingsproces worden dan uitbesteed aan organisaties zoals die van ons. Dat betekent concreet dat wij bijvoorbeeld corporate recruiters ondersteunen vanuit de inhoud en vooraf een verdeling maken van werkzaamheden.’

3: Mensen raken uit verbinding

‘Een bijzondere ontwikkeling door het vele thuiswerken is dat mensen steeds meer de verbinding kwijtraken met collega’s én werkgever. Werkplezier bestaat niet alleen uit je werkzaamheden, maar ook grotendeels uit het contact met je collega’s. Het koffiemomentje, samen lunchen, de gezellige bedrijfsuitjes en natuurlijk de vrijdagmiddagborrel. Een online pubquiz in je eigen woonkamer kan niet op tegen reallife persoonlijk contact. Hierdoor vragen mensen zich steeds vaker af: wil ik dit werk nog wel doen? Vind ik het nog wel écht leuk? De behoefte aan nieuwe impulsen is groot. Prikkels die gezocht worden in nieuwe organisaties en banen. Het is nu dan ook meer dan ooit belangrijk om achter de motivatie van mensen te komen. Want ook 2021 zal best een raar jaar worden. Een jaar waarin dienstverlening verandert en waarin flexibiliteit en het bieden van perspectief een ongekend grote rol gaat spelen.’

Hulp nodig?

Het wordt dus komend jaar nog belangrijker om de digitale specialismen en bijbehorende rollen te kennen. Maar bovenal om in verbinding te staan met de specialisten, het talent en de werkzoekenden. Op die manier krijg je jouw gewenste expertise binnen en behoud je deze. En daar helpen we je ook in 2021 weer graag bij!