Schoon, slim én vitaal in mobiliteit: dat is Friesland Lease

Duurzaamheid, flexibele mobiliteit, digitalisering en elektrisch rijden zijn trends die zich onverminderd voortzetten en zelfs door corona een extra impuls kregen. Mirjam Marinus, manager Marketing & HR bij Friesland Lease zet zich elke dag in voor mobiliteit die schoner, slimmer en vitaler is. Van autodeelconcepten tot het leasen van fietsen: innovatie raast door het bloed van de medewerkers bij Friesland Lease. Twee Yelgo Digitals startten onlangs bij hun marketingteam. Een mooie gelegenheid om Mirjam te spreken!

Mobiliteit

Fietsen leasen

Friesland Lease onderscheidt zich met nieuwe en vooruitstrevende concepten op het gebied van mobiliteit. Mirjam: ‘Alweer 6 jaar geleden introduceerden wij als eerste leasebedrijf in Nederland de Leasefiets. Toen we hiermee begonnen, keek men binnen de mobiliteitsbranche met opgetrokken wenkbrauwen naar ons initiatief. Nu zie je aanbieders van leasefietsen als paddenstoelen uit de grond schieten. Logisch ook, want bij binnenstedelijk vervoer zijn leasefietsen een uitkomst, zowel voor zakelijk als privé.  

Het gaat trouwens ook over elektrische leasescooters. Net als de Leasefiets zijn deze zeer geschikt om te gebruiken in drukke, dichtslibbende steden, voor wie dan ook. Denk aan een hovenier, schilder of schoonmaker. Zij plaatsen hun spullen in een handomdraai in een elektrisch aangedreven bakfiets en rijden zo met gemak naar de klant; geen files of dure parkeerplekken waar rekening mee gehouden moet worden.’

Van bezit naar gebruik

In de Randstad is het al gewoon om auto’s gezamenlijk te gebruiken, maar ook in andere regio’s zijn shared cars in opkomst. ‘Er is steeds meer bewustwording waardoor de trend bij voertuigen omslaat van bezit naar gebruik. En het gaat al verder dan alleen auto’s, ook bij scooters en fietsen wordt het gebruik gedeeld. Die bewustwording werd nog eens versterkt door de (verplichte) toename in thuiswerken. Hierdoor werden mensen elke dag weer geconfronteerd met een auto die maar op de dure parkeerplekken bleef staan. ‘Door alleen te betalen voor de tijd en kilometers die je daadwerkelijk gebruikt, ben je beter voor de wereld maar ook voor je eigen portemonnee. Bovendien is het dankzij slimme IT-oplossingen ook een fluitje van een cent: je pakt je telefoon, reserveert de auto, fiets of scooter, betaalt en rijdt weg.’

Werken aan een droom

‘Iedereen CO2-neutraal. Dat is de droom van Friesland Lease. Het blijft echter niet bij een droom, want wij zetten ons dagelijks in voor slimmere en schonere vervoersoplossingen. Het begint bij jezelf, we willen écht ergens voor staan; elke medewerker van Friesland Lease rijdt daarom elektrisch. Hiernaast investeren we in innovatieve schone brandstoffen, zoals waterstof. Met deze ontwikkelingen zijn we volop bezig.’

Wat gún je mensen?

Alles wat Friesland Lease beweegt, is de wijze waarop ze kunnen bijdragen aan een schonere en betere wereld voor de toekomst, door slimme mobiliteitsoplossingen aan te bieden. Mirjam: ‘Meedenken met de klant en hen volledig ontzorgen. Dat is belangrijk. Wat gún je mensen en hoe neem je als organisatie de verantwoordelijkheid voor jouw maatschappelijke rol? Het is een hele andere benadering van de markt waar een andere manier van producten en diensten aanbieden bij hoort. Daarin proberen we zo innovatief mogelijk te zijn en klanten te helpen om ook hún schonere en slimmere ambities waar te maken. Of dat nu elektrisch rijden is of rijden op waterstof, medewerkers leasefietsen aanbieden, auto’s vervangen door elektrische bakfietsen in het binnenstedelijk vervoer of het faciliteren van deelauto’s en NS-businesscards; wat de klant ook wil, wij helpen met het vinden van een passende oplossing.’

Breed inzetbare professionals

‘Binnen vijf minuten stond de afspraak ingepland toen ik Jan-Willem vroeg voor een gesprek om talent te vinden om ons marketingteam te versterken,’ vertelt Mirjam. ‘Ik wilde graag professionals die breed inzetbaar zijn en zich thuis voelen in SEO en SEA, maar ook sterk zijn in onder andere social media, bloggen, klantevents en actiematige marketingactiviteiten: het hele pakket. Jan-Willem stelde Erik en Margot voor en sindsdien zijn ze onderdeel van een hecht team. Daar ben ik heel tevreden over! De samenwerking verloopt prettig; wij krijgen precies wat we zoeken, en meer.’

Benieuwd wat Yelgo voor jouw organisatie kan betekenen? We bespreken graag met je tegen welke uitdagingen je aanloopt.

Yelgo updates
Bekijk alle updates
Kunnen we je helpen?