Accell Group: data-driven pionier in Europese fietsmarkt

In de wereld van fietsen is Accell Group toonaangevend in Europa. Bekende fietsmerken onder de Accell-vlag zijn bijvoorbeeld Batavus, Koga, Lapierre, Sparta en Haibike. Onlangs spraken we Roelof de Jong, manager Data over datagedreven werken. “Accell heeft flink versneld door te kiezen voor een meer gecentraliseerde strategie waarbij we datagedreven werken. Zo combineren we bijvoorbeeld data van al onze Europese afzetmarkten in onze datawarehouse. Daar komen interessante inzichten uit voort die we implementeren in onze bedrijfsvoering.”

Extra impuls

Ken jij ook alle fietsen die je ooit had? Het allereerste kinderfietsje waarmee je scheurend over de stoep leerde fietsen. Die vertrouwde, ouwe stapbarrel die – ondanks dat je de tiende eigenaar was – wonderbaarlijk nog fietste en je ’s nachts altijd weer thuisbracht. De bakfiets waarmee je je kinderen naar de opvang brengt of de soepele, sportieve e-bike waarop je elke ochtend stapt om naar je werk te gaan.

Roelof: “Tijdens corona ontplofte de fietsenbusiness. De pandemie gaf een extra impuls aan de trend dat er steeds meer elektrische fietsen kwamen. Inmiddels zijn e-bikes helemaal omarmd door de Nederlandse consument en fietsen ook scholieren gewoon op een e-bike naar school en verplaatsen moeders hun kroost in elektrische bakfietsen. Dat is een mooie ontwikkeling.”

E-tailers

“Ook in het sportsegment zien we dat fietsondersteuning toeneemt en er veel groeipotentie zit in die markt,” vertelt Roelof. “De meeste omzet zit nog steeds in de verkoop van fietsen, waarin elektrische fietsen de traditionele fiets overal in Europa van de troon stoot. Ook zit er een sterke verschuiving richting de P&A business – de verkoop van losse onderdelen – zowel bij de fietsendealer als online. Accell Group werkt samen met e-tailers zoals Amazon en Bol.com om fietsonderdelen, bijvoorbeeld banden, bellen en zadels te verkopen aan consumenten. En dat biedt interessante mogelijkheden voor onze data.”

“Door dichter op de markt te zitten, kunnen we onze producten nog beter afstemmen op de wensen van de eindgebruiker”

Website scraping

Een van de mogelijkheden die de samenwerking met bijvoorbeeld E-tailers biedt is website scraping. “Door reviews van onze producten te combineren met onze eigen data kunnen we inzichtelijk maken wat het sentiment is onder consumenten. Dus, door dichter op de markt te zitten kunnen we onze producten nog beter afstemmen op de wensen van de eindgebruiker.”

Dat deze data waardevol is, bleek al eerder uit een pilot met connected bikes. Er bleken relatief veel klachten over de batterijduur van een bepaalde fiets te zijn. “We koppelden de klachten van de fiets aan de data van de pilot met de connected bikes. Het bleek dat deze mensen veel langs de zee fietsten en de zeelucht ervoor zorgde dat de batterij sneller achteruit ging. Dat was verrassend! Op basis van dit soort aanknopingspunten konden we onze producten verbeteren.”

Trots

Roelof heeft Accell Group zien groeien naar een steeds meer datagedreven organisatie en is daar trots op: “Ongeveer vier jaar geleden begon ik data te harmoniseren en met elkaar te verbinden. Zo kunnen we zien waar nog meer potentie van een merk zit in een bepaald land. Welke fiets en kleur wordt het meest verkocht? Welk merk is het meest in trek in welk land? Er is nog veel werk te doen, maar we hebben belangrijke stap gemaakt in de digitale transformatie. Met zulke inzichten kan het bedrijf weer vooruit.”

Steeds meer opdrachtgevers zien de voordelen van datagedreven werken. Data geeft bedrijven veel bruikbare inzichten. Wil jij ook aan de slag met data? Wij kunnen je hierbij helpen. Neem contact met ons op om te sparren over de mogelijkheden.

 

Hoe zet Accell Group machine learning internationaal succesvol in?

We spraken ook Desy Kakiay, Product Owner bij Accell over het succesvol inzetten van machine learning in een internationale omgeving. Benieuwd naar zijn verhaal? Je leest het hier.

Yelgo updates
Bekijk alle updates
Hoe kunnen we je helpen?