Hoe herken je een goede Content Marketeer

Content marketing is tegenwoordig niet meer weg te denken binnen je online marketing strategie.
Wat is content marketing precies? Content marketing is gericht op het maken en verspreiden van relevante informatie die aansluit bij de doelgroep.
Content is een breed begrip. Denk hierbij aan teksten zoals landingspagina’s, blogs, whitepapers, websiteteksten en mailings. Ook afbeeldingen en video’s vallen onder content. Door content te verspreiden waar je doelgroep iets aan heeft en die waardevol wordt gevonden, betrek je de doelgroep bij je organisatie of merk en bouw je een duurzame relatie op.

Tekst gaat onder de afbeelding verder.

De werkzaamheden van een Content Marketeer zijn uiteenlopend en verschillen per organisatie. Er zijn echter wel een aantal dingen waaraan je een goede Content Marketeer herkent.

Content strategie

Een goede Content Marketeer is prima in staat om een content strategie te ontwikkelen. In sommige gevallen is dit niet nodig, want er ligt bijvoorbeeld al een strategie die gevolgd moet worden. Dit is per organisatie verschillend. In de content strategie wordt onder andere gekeken naar doelgroep(en), thema’s, type content, budget, boodschap etc.

Teksten schrijven

Creatief met woorden. Een goede Content Marketeer zet met gemak goede (SEO)teksten in elkaar. Denk hierbij aan blogs, mailings, whitepapers en alle andere teksten die je online tegenkomt. Het vlekkeloos kunnen schrijven van teksten is een basis eigenschap voor de betere Content Marketeer.

Doelgroep bepalen

Vóórdat er ook maar iets aan content gecreëerd wordt, heeft de Content Marketeer al uitgebreid onderzoek gedaan naar de doelgroep(en). Voor wie is de content bedoeld en hoe spreek je deze doelgroep(en) aan.

Soms wordt er content gemaakt voor verschillende doelgroepen. Het is dan belangrijk dat de Content Marketeer bepaalt hoe de content verspreid gaat worden.

Verschillende doelgroepen?
Een goed voorbeeld hiervan is Yelgo zelf. Wij creëren content voor zowel (potentiële) Yelgo Digitals als (potentiële) opdrachtgevers. Content die is bedoeld voor (potentiële) opdrachtgevers wordt verspreid via LinkedIn, mailings en zakelijke platformen.
De content voor (potentiële) Yelgo Digitals wordt verspreid via Facebook en Instagram (soms ook LinkedIn of andere platformen). Hoe en waar het verspreid wordt kan altijd anders zijn, maar belangrijk is dat hier in ieder geval over nagedacht is door de Content Marketeer.

Tone of voice

Wanneer de doelgroep bepaald is, dan kijkt de Content Marketeer naar de ‘tone of voice’ die de doelgroep zou moeten aanspreken en waar de doelgroep zich in kan vinden. Vaak is deze ‘tone of voice’ al bepaald door een organisatie. Belangrijk is dan om mee te gaan in deze richting. Slaat de gekozen ‘tone of voice’ niet goed aan? Dan is het zaak om te overleggen of er een andere weg ingeslagen moet worden.

Content kalender

Een goede Content Marketeer werkt altijd volgens een content kalender. Deze content kalender geeft houvast en iedereen in de organisatie weet wat er gaat komen op welk moment. Uiteraard kan de content kalender tussentijds bijgesteld of aangepast worden. De content kalender fungeert als leidraad. Naast de content kalender speelt een goede Content Marketeer in op actualiteiten. Is er iets in het nieuws geweest, waarbij er aangehaakt kan worden? De Content Marketeer houdt dit altijd in de gaten en komt met ideeën om het in te laten haken op de eigen content.

Resultaten bijstellen

Tenslotte wordt er altijd gekeken naar de resultaten. Hoe scoren bepaalde teksten en blogs, hoeveel interactie is er en hoe is de groei van de sociale netwerken? Aan de hand van deze bevindingen worden er aanpassingen gedaan. Een mogelijkheid is dat de content kalender wordt bijgesteld. Blijkt uit de resultaten dat de ‘tone of voice’ niet helemaal aanslaat bij de doelgroep, dan is het belangrijk om te kijken naar alternatieven. De Content Marketeer is hier altijd scherp op.

Heeft jouw business een Content Marketeer nodig?

Weten wat jouw business nodig heeft aan digital professionals? Onze Managing Consultants geven een passend advies en zorgen eventueel meteen voor plaatsing van de vacature. Meer weten?

Laat het ons weten!