Invloed van coronacrisis op SEA: waarom je juist nu moet investeren

Het consumentengedrag is in mum van tijd drastisch veranderd. Waar we voorheen van winkel naar winkel hopten, zoeken we nu massaal online. Naar bouwmateriaal, verzorgingsproducten, auto’s en noem maar op. Iwan Post, eigenaar van een online marketing bureau én Yelgo Digital bij NDC mediagroep ziet dat mensen meer online zijn én een hogere koopintentie hebben. In deze blog legt hij uit waarom het juist nu verstandig is om tegendraads te investeren in SEA (adverteren in zoekmachines).

Meer online aankopen

Van de een op de andere dag mogen veel beroepsgroepen hun werk niet meer uitoefenen. Een ontzettend spannende tijd voor die ondernemers. Ze zetten investeringen stop en zoeken naar creatieve oplossingen om hun hoofd boven water te houden. Die oplossing is misschien wel dichterbij dan je denkt: online! Iwan vertelt waarom: ‘Veel concurrenten denken hetzelfde en schroeven hun budget voor advertenties in Google naar beneden. Maar er zijn veel meer mensen die op jouw product zoeken en ze zijn ook nog eerder geneigd om de aankoop online te doen.’

Dat heeft ontzettend veel invloed op de kosten van een Google advertentie én op het aantal verkopen door die advertentie. Iwan legt per branche uit wat er allemaal verandert en geeft advies aan ondernemers.

De gezondheidsbranche

Bij het ontbijt een tabletje voor een flinke vitamineboost en door met een training in de tuin. De zweetdruppels dansen neer op de pas aangeschafte kettlebell, alles om die gezondheid op peil te houden. Iwan ziet dat de kosten voor een advertentie in de gezondheidsbranche enorm oplopen. Iwan: ‘Het is niet goedkoper om te adverteren in Google, wel effectiever! De koopintentie is namelijk héél hoog. Dat wil zeggen dat de kans, ten opzichte van voor de coronacrisis, groter is dat een klik daadwerkelijk een koop oplevert. Blijven adverteren dus!’

De autobranche en de makelaarsbranche

De ene na de andere pagina slaan we online om, maar laten de pagina’s over auto’s en huizen even links liggen. De situatie is zo onzeker waardoor we grote uitgaven liever even uitstellen. Iwan vertelt dat de kosten voor een advertentie daardoor naar beneden kelderen: ‘Minder mensen zoeken en de adverteerders zijn verdwenen. Preventief en uit angst zetten concurrenten de campagnes stop. Daardoor zijn de advertenties goedkoper (kosten per klik), maar de mensen die zoeken zijn wel serieuzer! Dus voor minder kosten, krijg je meer leads (bezichtigingen of verkopen).’

Iwan snapt dat deze organisaties voorzichtig zijn, maar adviseert om met minimale kosten een advertentie draaiende te houden. Iwan: ‘Wees nu vooral nog niet te bang, want de statistieken laten zien dat je met minimale kosten, wel meer resultaat uit je advertentie haalt.’

De doe-het-zelf-branche

We besteden veel meer tijd in en rondom ons huis. Elk mankementje valt op en je handen beginnen te kriebelen om ermee aan de slag te gaan. Tijd om inkopen te gaan doen!

‘Ook de doe-het-zelfproducten kopen mensen nu veel meer online. Mijn advies aan organisaties binnen deze branche is om volle bak te knallen met product gerelateerde advertenties. De kosten per klik zijn gelijk, maar het aantal mensen dat zoekt overtreft al je verwachtingen. Zet in op Google Shopping én Google Search, waardoor jouw advertentie bij verschillende zoekopdrachten naar voren komt,’ vertelt Iwan enthousiast.

De hostingbranche

Volgens Iwan is er nog een branche die erg voorzichtig is: ‘Nu we bijna al onze aankopen online doen, moeten organisaties hun webhosting goed op orde hebben. Dat is cruciaal voor SEO (goed vindbaar zijn in Google) en daar raken organisaties zich juist nu van bewust. Dus het aantal zoekopdrachten naar hostingbedrijven blijft gelijk en het aantal klikken op een advertentie neemt toe, maar de concurrentie daalt. Dat houdt in dat als jij als hostingbedrijf je campagnes stabiel blijft inzetten, je meer klikken op jouw advertentie krijgt én meer verkoopt!’

Zie jij ook kansen en wil je hulp bij het instellen van je SEA campagnes? Laten we het eens vrijblijvend bespreken!